ساختار سازمانی ابر ۳۶۵

ابر ۳۶۵ دارای یک ساختار سازمانی مبتنی بر «هولاکراسی» و بر پایه‌ی مشارکت عمومی است. در این ساختار، تصمیم‌گیری‌‌ها در یک دایره، بر اساس تخصص و به شکل کاملن مستقل گرفته می‌شود. هر دایره از چند دایره‌ی کوچک‌تر تشکیل شده که در آن وظایف و اقدامات تخصصی از سایر دایره‌ها متفاوت است. تیم راهبری به عنوان حلقه‌ی ارتباطی بین گروه‌ها، با همه‌ی دوایر ارتباط برقرار می‌کند و علاوه بر پیگیری اهداف سازمان، نقش یکپارچه‌کننده‌ی تصمیمات را نیز بر عهده دارد.

ساختار سازمانی ابر365

ساختار ابر۳۶۵

تفاوت ساختار هولاکراسی و سلسله مراتبی

ساختار هولاکراسی تفاوت‌های عمده‌ای با ساختار سلسه‌ مراتبی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
crown-line-svgrepo-com 1

اهمیت نقش

در ساختارهولاکراسی و سلسله مراتبی ابر ۳۶۵، تصمیم‌ها با توجه به نقش‌ها انجام می‌شود و افراد به تنهایی تصمیم‌گیری‌ نمی‌کنند.

danger-square-svgrepo-com 1

سیاست‌گذاری

قدرت و تصمیم‌گیری بین تیم‌های خودمختار توزیع شده است و برای سیاست‌گذاری یک دایره‌ی مستقل، هیچ‌کس حق دخالت را ندارد.

crown-star-svgrepo-com 1

انتخاب راهبر

انتخاب راهبر با رای اعضای یک دایره انجام می‌شود. برای این انتخاب، راهبر دایره‌ی بزرگ‌تر نیز در این رای‌گیری شرکت می‌کند.

هدف
نگهداری از هدف دایره و محافظت از هم‌راستایی هدف شرکت با هدف دایره
نحوه انتخاب
تیم‌لید با رای اعضای تیم و موافقت تیم راهبری انتخاب می‌شود و اعضای تیم می‌توانند هر زمان که لازم دانستند درخواست تعویض تیم‌لید را بدهند.
مسوولیت‌ها
ساختاردادن به حاکمیت یک دایره به جهت به نتیجه رسیدن اهداف و مسوولیت‌ها
انتصاب شرکا به نقش‌ها (در صورت اختلاف‌‌نظر بین شرکا)، نظارت بر آن، بازخورد دادن جهت بهبود به آن‌ها با انتصاب نقش‌ها به افراد دیگر
اختصاص منابع دایره به پروژه‌ها و نقش‌های متفاوت
سازماندهی اولویت‌ها و استراتژی‌های دایره
تعریف متریک‌های دایره
مقابله با محدودیت‌های دایره نسبت به دایره بزرگ جهت ایفای نقش «هدف» و «مسوولیت‌ها»

ساختار جلسات

در ساختار هولاکراسی، معمولن تصمیمات به شکل گروهی و در جلسات مشترک گرفته می‌شود. به همین دلیل تعیین چارچوب، زمان برگزاری و حاضرین در جلسه به بهبود کیفیت این جلسات و خروجی آن‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.
هر یک سال یک بار مجموعه جلساتی‌ تحت عنوان جلسات برنامه‌ریزی استراتژیک برگزار می‌شود. براساس این جلسات تیم راهبری داستان سال را می‌نویسد و پس از بحث و تبادل نظر OKR یک‌ساله‌ی شرکت نگارش می‌شود.
پس از گذشت ۶ ماهه مجموعه جلساتی در راستای بازنگری و یا اصلاح استراتژی و یا OKR سازمان متناسب با رخداد‌های ۶ ماه گذشته برگزار می‌شود.
حاضرین: تمامی اعضای شرکت می‌توانند در این جلسات حضور پیدا کنند. حضور راهبر‌های هر تیم در این جلسات اجباری است.